13 března, 2019 v Blog B-inside

Roboti přichází

admin


Michaela Andrýsková

 


Roboti a umělá inteligence v marketingu.

Umělá inteligence je tématem, které se v některých oborech řeší spoustu let. Rok 2019 je rokem nástupu umělé inteligence do marketingu. Co všechno se změní? A co by na to řekl Karel Čapek?


Můžou roboti plně nahradit práci nás všech? A co práce marketingových výzkumníků? Časopis Research World (No65) se zabývá právě umělou inteligencí a budoucností. Časopis vydává ESOMAR, organizace sdružující výzkumné agentury po celém světě a zaštiťující kvalitu a inovace na poli marketingového výzkumu.

Podle Oxfordské studie je 61 % šance, že budou místa marketingových výzkumníků nahrazena roboty v dalších 20 letech. Jon Puleston (Vice President Innovation z Lightspeed Research) zmiňuje, že sice zaniknou některá pracovní místa, ale zrodí se například nové typy výzkumů spolu s novými místy, které si zatím nedokážeme ani představit. Navíc díky umělé inteligenci dojde k úspoře času a odbourání rutinní práce. Základní zanalyzování výzkumu by totiž robot zvládl za 3 dny, přičemž výzkumník by stejnou práci dělal 2 týdny. Nesmíme, ale zapomenout, že bude vždy potřeba doplnit práci robotů o lidský dotek.

Do světa marketingové komunikace umělá inteligence již vstoupila

Příkladem jsou sociální sítě, které jsou dnes schopné vyhodnotit a analyzovat uživatele. Umělá inteligence Facebooku pomáhá například při odhalení nevhodného obsahu, či fake news.
Když Mark Zuckerberg vytvářel v roce 2004 Facebook, určitě by ho nenapadlo, že za několik let bude právě díky této sociální síti vznikat nespočet nových pracovních pozic sociálních marketérů, specialistů na sociální sítě a podobně. A uměl si někdo z nás představit, že bude Facebook sloužit i k oslovování zákazníků nebo že bude využívat roboty? Dnes tomu tak je. Stále častěji na nás vyskakují a budou vyskakovat chatová okna s chatboty. Ihned po vstupu na stránku vyskočí zpráva a můžeme v reálném čase získat odpovědi na vše, co nás zajímá. Celá konverzace na uživatele působí přirozeně a hlavně rychle.
Nicméně je třeba si uvědomit, že je chatbot stále jen naprogramovaný systém, který se postupně učí a přirozeně rozšiřuje své schopnosti. Emoční inteligenci a empatii však nemá, umělá inteligence se tak nedokáže plně propojit s uživatelem a potencionálním zákazníkem.

Na závěr trochu optimismu

Roboti nám pomohou naši práci urychlit. Ale práce marketérů a výzkumníků je z velké části o pochopení lidského chování a kdo jiný jim rozumí více než sami lidé. Jak jsem psala, emoční inteligenci roboti zatím nemají. Je důležité myslet na to, že umělá inteligence se stále vyvíjí a člověk se s ní musí naučit žít a využívat jejích výhod.Na všechno, co jsem zatím sepsala a rozhodla se zveřejnit se můžete podívat zde.