Tomáš Soukup
Customer Value Proposition (CVP) jsme si v B-inside oblíbili, neboť se jedná o užitečný nástroj, jak si uvědomit skutečné a relevantní přínosy produktu či služby pro zákazníka.
Jinými slovy, uvědomíte si, co je na vašem produktu klíčové a proč by jej měli zákazníci kupovat a jak vyřeší jejich potřeby. Zjistíte hodnoty pro zákazníka. CVP se velmi hodí pro B2C i B2B trhy. Silnou stránkou CVP je především logický rámec, který Vás krok po kroku celým procesem tvorby CVP provází. Zajistí, aby navržené hodnoty produktu odpovídaly potřebám zákazníků.Schéma Customer Value Proposition (CVP)Zdroj: http://www.strategyzer.com/canvas/value-proposition-canvasValue Proposition Canvas je metoda, která umožní porozumět potřebám zákazníků a navrhnout produkty a služby, které těmto potřebám odpovídají.
Zahrnuje dvě fáze:
1. fáze: Pochopení a popsání potřeb zákazníků.
- Jaké úkoly zákazníci řeší? Jaké mají potřeby?
- Z čeho mohou klienti získat prospěch? Jaké benefity zákazníci ocení?
- Na jaké problémy zákazníci naráží? Co zákazníka trápí?
2. fáze: Návrh produktu, služeb a komunikace, které reagují na potřeby, problémy a benefity.
- Jaký produkt / služby nabízíme?
- Jaké benefity přináší produkt / služby zákazníkům?
- Jak produkty / služby řeší zákazníkovy problémy?
Projděte si jednotlivé kroky tvorby CVP na příkladu B-inside.
V praxi se nám osvědčilo, aby se tvorby CVP účastnilo více lidí z firmy (cca 5 – 12). Účast více lidí je sice náročná na moderování, ale zajistí širší spektrum názorů a pomůže i následnému prosazení CVP do firemní praxe.
Konečně, důležité je navržené hodnoty sepsat. Jakmile je máte sepsané, můžete je snadno sdílet napříč firmou – marketing, obchod, vývoj nových produktů, školení nových kolegů…Na všechny moje články se můžete podívat zde.